Плащайте добре на брокерите си
Силата на добрия съвет.
Из книгата „Богат татко, беден татко” на Робърт Кийосаки
Често виждам следното съобщение: „Продавам къща, без посредник”. А по телевизията не е рядко да видиш някой да твърди, че е „брокер на недвижимо имущество, който взема по-ниски цени”
Богатият ми баща ме научи да правя точно обратното. Той смяташе, че на професионалистите трябва да се плаща добре и аз възприех неговата тактика. Днес имам скъпо платени адвокати, счетоводители, брокери на недвижими имоти, брокери. Защо ли? Защото, ако хората са професионалисти, техните услуги би трябвало да ви носят пари. А колкото повече пари правят те, толкова повече пари правя аз.
Живеем в ерата на информацията. Информацията е безценна. Добрият брокер трябва не само да ви информира, а и да отделя време, за да ви образова. Имам неколцина брокери, които са готови да правят това за мен. Някои ме учеха, когато нямах никакви или почти никакви пари, и днес съм все още с тях.
Това, което плащам на брокера, е нищожно в сравнение с парите, които правя благодарение на доставената от него информация. Много обичам, когато моите брокери изкарват много пари. Защото обикновено това означава, че аз съм спечелил още повече. Освен това добрият брокер ми пести времето, както в случая, когато купих незастроения парцел земя за 9000$ и го продадох веднага за повече от 25000$, за да си купя Поршето.
Брокерът е твоите очи и уши за пазара. Той е там всеки ден, така, че на мен не ми се налага да бъда там. В това време играя голф.
Освен това хората, които продават някакъв имот без посредник, очевидно не ценят особено времето си. Какъв смисъл има да опитам да спестя тази сума, когато за същото време ще мога да изкарам повече пари или да ги изхарча с хората, които обичам? Странно ми е, че толкова много от представителите на средната и бедна класа плащат по 15-20% бакшиш в ресторанта, дори да са били обслужени лошо, а се оплакват, когато трябва да платят 3-5% на брокера. Приятно им е да дават бакшиши на хората в колонката с разходи и да задушават хората в колонката с активи. Това не е интелигентно във финансово отношение.
Следва продължение …..
5 comments
Permalink • 1
Истината е, че в България повечето хора са много скептични и недоверчиви и често предпочитат сами да се борят с трудностите, които крие пазара на недвижимо имущество и в повечето случаи остават недоволни или чакат с години. Българите трябва да престанат да се заблуждава,т че разбират от всичко и да започнат да се доверяват на специалистите, които имат знанията, опита и желанието да превърнат иначе загубеното време в дивиденти за всеки един участник в сделката.
Permalink • 2
Оказва се, че не само в България хората се заблуждават по този начин. Но сте права, че при нас всеки разбира от всичко, и в повечето случаи греши, а тези грешки струват много повече, отколкото комисионната на брокерите
Permalink • 3
„Информацията е безценна“ – това е най-скъпо платеният продукт на пазара в момента ! Всички го знаем, но още се надяваме да не се налага да плащаме за него – все пак е толкова „нематериален“. Хората гледат на брокерите като на „излишен разход“, но истината е, че техните услуги попадат в колонката на активите – информацията дава свобода и сигурност. Знам кога да кажа ДА и кога НЕ, защото имам пълната информация по въпроса – а това ми помага да осъзная риска и възможностите на една сделка. Никой няма да реши вместо вас къде и как да вложите парите си, работата на брокера е да ви даде компетентни отговори на въпросите, които ви засягат твърде лично! А в много случаи и да зададе въпросите, за които вие дори не подозирате, че са ви нужни.
Всеки ден слушаме за „лошите“, „некомпетентните“ и „ненужните“ агенти на недвижими имоти, но както става ясно от по-горната статия – има степен на професионализъм. Плащам за компетенциите на професионалиста, а не за самочувствието му на брокер. Така де – общо взето брокер си избираш, както си избираш и имот. Умно…
Но мисля, че всеки може да прецени един професионалист до колко е такъв още при първия разговор… Задавайте въпроси, изисквайте отговори, преценявайте рисковете и не забравяйте, че агентът ви е само ваш консултант – той ви дава информацията, която ви е нужна, а вие, използвайки тази информация, взимате едно компетентно решение!
Permalink • 4
Добра темичка, Проодължавайте в същия дух
Мисля че основната идея е ясна. Въпросът ми е дали е така и в България?!
Permalink • 5
Проблемът наистина е в нематериалния характер на услугата – българинът е скептик по природа и ако не види с очите си, не пипне в ръка това, което му се предлага, въобще не смята, че някой нещо е направил в негов интерес. Чак, когато промени това свое отношение към заобикалящата го действителност, тогава ще можем да кажем, че имаме шанс да се преборим за едно по-добро бъдеще…
За съжаление подобно недоверие се подхранва и от съществуването на фирми за недвижими имоти, чието поведение, не може да бъде квалифицирано по друг начин освен като нелоялност, граничеща с арогантност. От заблуждаване на клиентите чрез евтини трикове с вида на имота – например гарсониера, обявявана за двустаен, до откровена измама чрез офериране на цени, които въобще не са обсъждани с клиентите-продавачи, или предлагане на имоти, за които е известно, че вече не са актуални на пазара – все действия и постъпки, които са в разрез с елементарната етика и водят до негативен имидж по отношение на целия бранш. Как да си прочистим „собствената къща” и да върнем доверието на клиента в нас и в работата, която вършим – ето това е най-сериозният проблем, за решаването на който трябва да се съсредоточат основните ни усилия…